Logotyp
Logotyp
Sök

Frågor och svar

Frågor och svar

Här har vi listat de vanligaste frågorna gällande Elnät.

Jag har symptom som är typiska för covid-19, kan ni ändå byta mätare hos mig?
Om din mätare sitter inne i din bostad kommer vi INTE att byta din elmätare oavsett om du är sjuk eller inte. Då utför vi bytet vid ett senare tillfälle. Detta för att skydda både oss själva och dig som kund och inte riskera att sprida en eventuell smitta vidare. Om din mätare finns utomhus kan vi genomföra mätarbytet.

Jag är rädd att bli smittad av någon som har covid-19.
Vi går inte in hos dig om mätaren sitter inomhus. För tillfället utför vi inte mätarbyten där mätaren sitter inne i bostaden.

Om jag monterar solceller behöver jag få elmätaren utbytt igen då?
Nej, de mätare vi monterar nu är förberedda för att mäta även produktion.

Vad gör jag om min mätare finns inomhus?
Har du din mätare inomhus behöver vi komma in till dig. En vuxen person över 18 år, som vet var mätaren sitter, ska finnas i bostaden när vi kommer. Om tiden för mätarbytet inte passar behöver du kontakta oss för att boka en ny tid. I annat fall kan du drabbas av extra kostnader för ett besök där vi inte beretts tillträde till elmätaren.

Är du villaägare sitter din mätare oftast utvändigt på fasaden. Bor du i lägenhet sitter mätaren i trappuppgången eller i källaren. Det innebär att ingen behöver vara hemma när vi kommer och byter din mätare.

Vad händer om det är svårt för er att komma åt mätaren?
För att vårt jobb ska gå så smidigt som möjligt, ber vi dig plocka bort saker som blockerar mätaren. Tänk på att vi måste kunna stå framför mätaren vid bytet. Har du till exempel växter eller buskar framför mätarskåpet, se till att skydda dem så vi inte skadar något.

Blir det något elavbrott i samband med mätarbytet?
Ja, när vi byter din elmätare blir det ett kort elavbrott. Har du känslig elektrisk utrustning kan du därför se till att den är avstängd och urkopplad under tiden för mätarbytet.

Hur påverkar det här mig?
Mätinsamlingen och faktureringen kommer se ut som den gjort tidigare, du kommer fortsätta se din faktiska förbrukning på elnätfakturan och på Mina Sidor. Nytt blir att du kommer att kunna se din förbrukning per timme. Arbetet med att byta elmätaren är kostnadsfritt för dig.

Den nya generationens smarta elmätare kommer att mäta din elförbrukning per timme, kunna mäta både förbrukning och produktion från din anläggning, automatisk registrera avbrott, ge möjligheten med till- och frånkoppling av el på distans med mera.

Hur går mätarbytet till?
Arbetet med att byta elmätare kommer att utföras av elmontörer från Ljusdal Elnät eller behöriga montörer anlitade av Ljusdal Elnät. Själva mätarbytet tar ca 10-20 minuter. Under mätarbytet kommer du vara utan el. Koppla ifrån eventuell känslig utrustning innan bytet. I samband med mätarbytet kommer vår montör att dokumentera mätaren som demonteras och den nya mätaren efter uppsättning för att säkerställa att rätt mätare och rätt mätarställningar registreras i våra system.

Kostar mätarbytet något?
Nej, mätarbytet gör vi utan kostnad för dig.

Vad används för teknik?
Elmätaren innehåller avancerad elektronisk utrustning och behandlas därefter. Kommunikationen sker via radio och för att få fullgod signal kan en antenn behöva monteras intill/utsidan av mätarplatsen.

Hur fungerar den nya elmätaren?
Mätaren kan visa mer än bara mätarställningen. Genom knappen på din mätare kan du stega dig fram till annan information. Det finns också en knapp för att bryta elen. Använd den och inte huvudbrytaren om du t.ex. vill stänga elen under en period i ditt fritidshus. Här finns en manual för den nya elmätaren.

Om jag har fritidshus?
Om du vill göra ditt fritidshus spänningslöst under en tid är det viktigt att du stänger elen med hjälp av knappen på elmätaren (lysdioden ska då blinka grönt). Då har vi fortfarande kontakt med din mätare så att din faktura blir rätt. Stäng INTE av med huvudbrytaren som sitter bredvid mätaren.

Varför betalar jag både en fast och rörlig elnätsavgift?
Den fasta avgiften är baserad på vilken huvudsäkring som du har d v s vilken effekt som du kan ta ut. Vi måste anpassa vårt nät efter den effekt som våra kunder kan ta ut i från elnätet.

Den rörliga avgiften är en överföringsavgift som är baserad på hur många kilowattimmar som du tar ut i din anläggning d v s transporteras över elnätet.

Var vänder jag mig om jag vill veta mer?
Du kan vända dig till vår kundservice med frågor som rör mätaren, mätarbytet och din förbrukning. Frågor som rör t.ex. energieffektivisering och övriga konsumentfrågor kan ställas till kommunens energirådgivare.

Information från: Ljusdal Elnät AB

Ljusdal Energi
Björkhamrevägen 2 A

827 35 Ljusdal
info@ljusdalenergi.se