Logotyp
Logotyp
Sök

Vattenmätarbyte

Minst vart tionde år behöver vattenmätaren bytas. Anledningen till detta är för att både fastighetsägaren och VA-leverantören ska vara säkra på att mätaren fungerar som den ska samt mäter rätt mängd förbrukat vatten. Det är ett lagkrav i Vattentjänstlagen att vattenmätaren ska bytas ut minst vart tionde år.

Hur går vattenmätarbytet till?

Ljusdal Vatten påbörjar årets byten av vattenmätare i februari. Du som är fastighetsägare kommer få ett brev från oss, där vi låter dig veta när det är dags. Innan vi gör ett besök hemma hos dig, finns det några saker du behöver förbereda för att vi ska kunna montera den nya mätaren.

1. Kontrollera att dina ventiler är täta

Vid vattenmätaren finns två ventiler. Kontrollera att de är täta genom att stänga dem och sedan öppna en kran i huset. Om vattnet slutar rinna efter en stund betyder det att ventilerna är täta och fungerar som de ska. Kom ihåg att det kan ta några minuter, eftersom vatten finns kvar i ledningarna. Om vattnet inte slutar rinna, behöver du kontakta en VVS-firma som kan hjälpa dig att åtgärda problemet.

2. Kontrollera att mätaren sitter fast i en godkänd konsol

Nästa steg är att kontrollera att mätaren sitter fast i väggen med en konsol. Konsolen minskar risken för vattenläckor och behöver vara uppsatt på grund av olika anledningar. Dels för att vattenmätaren ska sitta stadigt, dels för att vi ska kunna montera den nya mätaren. Om du saknar konsol/väggfäste, behöver du kontakta en VVS-firma för montering.

3. Se till att det finns gott om utrymme kring mätaren

Det är viktigt att du städar undan och ger oss gott om utrymme för att kunna arbeta vid mätaren. Att mätplatsen är korrekt och har fungerande belysning underlättar arbetet för vår personal, men är också något som kan krävas av försäkringsbolag. Om mätarplatsen inte uppfyller ovanstående tre punkter, behöver du boka om tiden för mätarbytet och ta kontakt med en VVS-firma som hjälper dig med eventuella åtgärder. Därefter är du välkommen att boka in en ny tid för mätarbyte.

4. Vi behöver få tillträde till din fastighet

När det väl är dags för vattenmätarbytet så behöver vår personal få tillträde till fastigheten. Du som fastighetsägare är skyldig att lämna tillträde till fastigheten för att vi ska kunna byta vattenmätare hos dig. Om vi inte får tillträde på ovan aviserad tid eller med er överenskommen tid kommer vi i enlighet med VA-taxan att debitera dig för ett förgävesbesök. Det bästa är givetvis om du är hemma, men det är inte alltid som det fungerar. Finns möjlighet till tillträde, även om du inte är hemma, måste du meddela oss detta samt uppge ett telefonnummer som vi kan nå dig på.

Själva vattenmätarbytet tar ungefär 15-20 minuter.

Vad kostar det att byta vattenmätare?

Det kostar ingenting att byta själva vattenmätaren, däremot så kommer fastighetsägaren behöva anlita rörmokare för åtgärd om platsen för vattenmätaren inte uppfyller Svenskt Vattens riktlinjer. En korrekt vattenmätarplats innebär en vattenmätarkonsol med avstängningskranar på varje sida av denna.

Godkänd vattenmätarplats

Ljusdal Energi
Björkhamrevägen 2 A

827 35 Ljusdal
info@ljusdalenergi.se